الكمبيوتر الكفي

الكمبيوتر الكفي (http://www.ce4arab.com/vb7/index.php)
-   قسم ترقيات الأجهزة الأخرى بنظام Google Android (http://www.ce4arab.com/vb7/forumdisplay.php?f=111)
-   -   تعريب Dell Streak بتاريخ 18 فبراير 2011 (http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=261052)

ابوهنه 03-11-2010 11:04 PM

تعريب Dell Streak بتاريخ 18 فبراير 2011

[CENTER][SIZE=4]بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد معاناتي مع جهازي dell streak الأول ... وإنتهائه بعطل في الشاشة :(
تم شراء ... جهاز آخر dell streak :thumbup: وهالمرة مفتوح رسمي + ضمان :o
بصراحة ماقدرت أقاوم رغبتي في إمتلاكه من رووووعته ...

المهم ما يعيبه هو عدم تعريبه إلى الآن !!
سؤالي :
هل هناك طريقة لتعريبة ... حتى وإن كان تعريب لجهاز آخر ؟!
وطريقة تحديثة للإصدار 2.1

======================================

[SIZE=6][COLOR=Navy]أحدث طريقة لتعريب Dell Streak[/COLOR][/SIZE]
[URL="http://www.ce4arab.com/vb7/showpost.php?p=2231095&postcount=284"]بواسطة الأخ أبو الجودي بتاريخ 12/08/2011[/URL]

[/SIZE] [CENTER][B]انا عربت جهازي و الطريقة باختصار كالتالي

--

1- الجهاز لازم يكون روتد و ديدوكس

و عن طريق برنامج [URL="http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=287212"]أكبر مفاجئات السنة.. تعريب جميع أجهزة أندرويد 2.2 - الكمبيوتر الكفي[/URL]

حول framework ال داعم للعربي وانقل ملف libwebcore.so عن طريق برنامج rootexplorer لمجلد /system/lib وملفات الخطوط ل /system/fonts

عد التشغيل وتمتع :)

---------------------------------------

اذا جهازك مهوب روتد اتبع الخطوات هنا [URL="http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=9301680&postcount=3"]xda-developers - View Single Post - rooting the Streak Froyo build (official)[/URL]

بعد ما تخلص الروت عد التشغيل

عن طريق برنامج xUltimate-v2.2.2 تقدر تسوي ديودكس ل app و framework باتباع الخطوات التالية (ملاحظة وقف اي برنامج حماية عندك لانه قد يوقف برنامج main.exe باعتباره فايروس مثل ما صار عندي مدري ليه)
[/B][/CENTER]
[LEFT][B]
Unzip xUltimate v2.2, and launch "Main.exe"
If everything goes well xUlt should recognize the phone and make a connection. You now should see a list of options.
Run option 1. After option 1 is done, run option 2.
Now these well take a while. Run option 3.
IMPORTANT: After you have run option 3, you MUST navigate to the xUltimate folder and find "origi_frame" folder, and delete "guava.odex". It's a bad file, and interferes with deodexing process.
Now run option 4, and wait.
Exit xUltimate, and put the phone in USB mass storage.
Go back into the xUltimate folder and copy "done_frame", and "done_app", and move them to the root of the sdcard.
Open a command prompt, and do the following:
[/B][/LEFT]
[B]
يمكن يعطيك خطا في mccmnc فلذلك احذف mccmnc.odex و mccmnc.apk من مجلد org_app ورجعهم بعد ما تخلص التعريب

[/B] [B]كود:[/B]
[B]adb shell
su
stop
mount -o rw,remount -t ext3 /dev/block/mmcblk1p21 /system
cp /sdcard/done_app/* /system/app/
cp /sdcard/done_frame/* /system/framework/
rm /system/app/*.odex
rm /system/framework/*.odex
mount -o ro,remount -t ext3 /dev/block/mmcblk1p21 /system
sync
reboot[/B]
[B]اذا عطاك ان cp و rm غير موجودة حط قبلهم busybox

عد التشغيل

ثم طبق الخطوات في رقم 1

الملفات اللي تحتاجها

[URL]http://www.multiupload.com/OZAHSP2PPI[/URL]

الخطوات هذي سويتها على نسخة الفريو الاصلية gausb1a131800 لجهازين ومشت الامور تمام

من هنا تحصلها [URL="http://mobileupdate.dell.com/PackageProductionLocations/Streak_318_12821_00.pkg"]http://mobileupdate.dell.com/Package...8_12821_00.pkg[/URL]

اخيرا ملاحظة هامة

[COLOR=Red][B][U][SIZE=5]انا لست مسئول عن اي مشكلة تحدث لكم ولست مسئول عن تقديم اي دعم فني لاي شخص لعدم وجود متسع من الوقت لدي[/SIZE][/U][/B][/COLOR]

شكرا [/B]

[SIZE=4]
[/SIZE][/CENTER]

fadifafitto 04-11-2010 01:19 AM

[B][FONT="Tahoma"][SIZE="4"][COLOR="Navy"]أخي أبو هنة,

نصيحة بأن تنتظر التحديث الرسمي الى 2.2 في آخر الشهر,
اذا حدّثت الى روم مطبوخ, 2.1 أو 2.2, فطريقة العودة الى الروم 1.6 معقّدة,
فأحسن تصبر على التحديث,

بالنسبة للتعريب فأنا لم أعرّب جهازي, لكن ان شاء الله الاخوان يساعدوك,
وهنا رابط للتعريب في موقع المطورين :

[url]http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=783900[/url][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][SIZE="3"][/SIZE]

ابوهنه 04-11-2010 01:41 AM

[CENTER][SIZE="5"][QUOTE=fadifafitto;1967473][B][FONT="Tahoma"][SIZE="4"][COLOR="Navy"]أخي أبو هنة,

نصيحة بأن تنتظر التحديث الرسمي الى 2.2 في آخر الشهر,
اذا حدّثت الى روم مطبوخ, 2.1 أو 2.2, فطريقة العودة الى الروم 1.6 معقّدة,
فأحسن تصبر على التحديث,

بالنسبة للتعريب فأنا لم أعرّب جهازي, لكن ان شاء الله الاخوان يساعدوك,
وهنا رابط للتعريب في موقع المطورين :

[url]http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=783900[/url][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][SIZE="3"][/SIZE][/QUOTE]

هلا بالغالي / فادي

وعادتك ماشاءالله دائماً تأتي بالجواب الشافي..

هو الجهاز جديد لم أعمل له أي تحيث ولا أي شيء آخر ..

هو فقط استفسار ...

وسوف آخذ بنصيحتك وأنتظر ...

ولكن من أين أحدثه ؟

شكراً لك مرة أخرى ..[/SIZE][/CENTER]

fadifafitto 04-11-2010 02:37 AM

[B][FONT="Tahoma"][SIZE="3"][COLOR="Navy"]العفو أخي أبو هنة,

ومبروك عليك الجهاز الجديد,

التحديث يأتي من شركة ديل,
شغّل الانترنت, اضغط على الزر الذي في الوسط, ثم اذهب الى Settings, ثم الى آخر خيار About Device,
ثم اضغط على أول خيار System Updates
عندها سيأخذك المتصفّح الى صفحة التحديث, ثم تتبع الخطوات,

على العموم عند نزول التحديث سأعطيك خبر باذن الله,

تحياتي لك أخي[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B]

ابوهنه 04-11-2010 12:59 PM

مشكور أخوي فاي ماتقصر...

بارك الله فيك ....

HAND THERAPIST 04-11-2010 10:42 PM

تسلمت بالامس تحفة التكنولوجيا dell streak

الحمد لله تسلمت بالامس تليفونى الجبار ديل استريك dell streak قادما من بريطانيا , اشتريته من شركة clove بصراحة معاملتهم ممتازة و شحنهم سريع, تكلف مع الشحن و شراء حامل سيارة و اغلفة حماية و كيبل اضافى للشحن 450 جنيه استرلينى.
الجهاز مفتوح رسمى و سنه ضمان و الاندرويد اللى عليه 2.1
تنصحونى اعربه ازاى و موضوع الانتظار لاخر الشهر و تحديث الفرويو 2.2 يا ترى ليه علاقة بالتعريب ؟

هل جوجل ستفاجئنا بتعريب رسمى من عندها و لا لأ؟

يا ريت اصحاب الخبرة يفيدونى بموضوع التعريب ده , انا مش عاوز اعمل رووت ولا عاوز رومات مطبوخة ولا مش مطبوخة, بصراحة لا احب التغيير فى مواصفات مصنعى الجهاز مع انى قرأت فى منتديات كثيرة ان الروت فعلا بيخلى التليفون افضل بكتير و بيقبل برامج و تحسينات كتير .... ايه رأيكم يا خبراء؟؟؟؟

fadifafitto 05-11-2010 08:47 PM

[COLOR="Navy"][SIZE="3"][FONT="Tahoma"]أخي HAND THERAPIST,

ميزة التحديث 2.2 هو أنك تستطيع تصفّح الانترنت باللغة العربيّة عن طريق ال Persian Browser
بالنسبة لي شخصيّاً فأنا لم أعرّب الجهاز, وأستخدم برنامج مرسال لقراءة الرسائل العربية SMS,

[url]http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=228446[/url]

لا يوجد للآن تعريب رسمي من ديل,
سمعت بأنه سيصدر في بداية 2011 عند اصدار نسخ الديل ستريك للخليج,

أعتقد أنه الأفضل ألانتظار لتحديث 2.2 الرسمي,
وتسطيع التعريب على كل حال الآن باتباع الخطوات في منتدى ال XDA بعد عمل الروت طبعاً:

[url]http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=783900[/url]

ومبروك عليك الجهاز[/FONT][/SIZE][/COLOR]

ابوهنه 06-11-2010 02:03 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

المشكلة أخاف بيطول ... ويكون مثل الاكس 10

في الخليج ولا فيه تعريب

ممكن خدمة لو تكرمت ..

الحين لو عربته أرجع للروم الأصلي ؟

وثانيا .. طريقة ترقيته كيف ؟

أتمنى بالتفصيل ...

لأن جهازي الأول عمله لي صديق ..

ابوهنه 07-11-2010 05:35 PM

ملاحظة :

عندي جهازين dell streak

الأول صارت فيه مشكلة في الشاشة .. ومركب عليه الاصدار 2.1

والثاني جديد .. وراح أنتظر ( الأخذ براي أخوي فادي )

انا راح أعمل تجارب على الأول ...وإذا ضبط ... أنقل تجاربي على الثاني

حقل تجارب هههههههههههههه

fadifafitto 10-11-2010 07:16 PM

أخي العزيز أبو هنة, التعريب كما فهمت يعمل على الاصدار 1.6 و 2.1
وغير متأكد بالنسبة ل 2.2

ميزة الاصدار 2.2 هو امكانيّة تصفّح الانترنت بالعربي عن طريق ال Persian browser
لو أني عرّبت الجهاز أو حدّثته كان ممكن أفيدك أكثر,
لكني انتظر التحديث الرسمي آخر الشهر, لسهولة الترقية, ولا أحتاج لتعريب جهازي,

يا ريت يفيدنا الاخوان بموضوع خاص لطريقة تعريب الجهاز وترقيته بالتفصيل,

arome89 10-11-2010 07:42 PM

والله هل اندرويد بزعنا من اللغه العربيه

فلسطينى الهوية 12-11-2010 02:21 PM

[quote=HAND THERAPIST;1969396]الحمد لله تسلمت بالامس تليفونى الجبار ديل استريك dell streak قادما من بريطانيا , اشتريته من شركة clove بصراحة معاملتهم ممتازة و شحنهم سريع, تكلف مع الشحن و شراء حامل سيارة و اغلفة حماية و كيبل اضافى للشحن 450 جنيه استرلينى.
الجهاز مفتوح رسمى و سنه ضمان و الاندرويد اللى عليه 2.1
تنصحونى اعربه ازاى و موضوع الانتظار لاخر الشهر و تحديث الفرويو 2.2 يا ترى ليه علاقة بالتعريب ؟

هل جوجل ستفاجئنا بتعريب رسمى من عندها و لا لأ؟

يا ريت اصحاب الخبرة يفيدونى بموضوع التعريب ده , انا مش عاوز اعمل رووت ولا عاوز رومات مطبوخة ولا مش مطبوخة, بصراحة لا احب التغيير فى مواصفات مصنعى الجهاز مع انى قرأت فى منتديات كثيرة ان الروت فعلا بيخلى التليفون افضل بكتير و بيقبل برامج و تحسينات كتير .... ايه رأيكم يا خبراء؟؟؟؟[/quote]
عزيزى انا انصحك بالانتظار لاخر الشهر لانه الفرويو بيدعم العربى ولكن مشكلته الحروف مش مشكبة
ولكن المحاذات تعمل من اليمين لليسار
ومع بعض البرامج بيصير تمام
انا حاليا عندى ديل ستريك ومنزل عليه فريو الغير رسمى يعنى المطبوخ تمام ما فى مشاكل سريع جدا مقارنة بالنسخ القديمة
وانصحك مرة اخرى لا تحدثه بالنسخ المطبوخة لانك راح تفقد الضمان الى عليه انا لمن حاولت احدثه اول مرة خرب معى جهازين لكن بحكم وجودى تحت ل 30 يوم الضمانة الفورية تم استبداله[COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 03:21 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 03:17 PM --------- [/SIZE]

[/COLOR][quote=fadifafitto;1981852]أخي العزيز أبو هنة, التعريب كما فهمت يعمل على الاصدار 1.6 و 2.1
وغير متأكد بالنسبة ل 2.2

ميزة الاصدار 2.2 هو امكانيّة تصفّح الانترنت بالعربي عن طريق ال Persian browser
لو أني عرّبت الجهاز أو حدّثته كان ممكن أفيدك أكثر,
لكني انتظر التحديث الرسمي آخر الشهر, لسهولة الترقية, ولا أحتاج لتعريب جهازي,

يا ريت يفيدنا الاخوان بموضوع خاص لطريقة تعريب الجهاز وترقيته بالتفصيل,[/quote]

اخوانى بالنسبة للتعريب كل الملفات الموجدوة على الانترنت لا تعمل مع الديل ستريك
وبالنسبة للترقية من هون لاخر الشهر بينزل الترقية من الشركة
ولكن اذا بدك ترقيه لنسخة مطبوحة لحين نزول النسخة الرسمية فى راى مش حارزة التعب والمخاطرة بالضمان تعته
واذا بدك الترقية اعطينى البيس تعت الجهاز والبيلت base and biuld
وراح احط الكم الطريقة مع دعم لاى مشكلة تواجهكم فيه
تقبلوا مرورى

ابوهنه 12-11-2010 04:01 PM

مشكور أخوي فلسطيني ..

وماقصرت على الخدمة ..

بس المخاطرة في الضمان فقط ؟

انا عندي جهازي تحت الضمان سنة ..

انا اهم شي عندي يكون عربي في التصفح ..

يعني ابغى اتصفح عربي ..

لأن جهاز وبحجم هالشاشة الرائعة ولا تستفيد منها ... هذي هي المشكلة ..

وأنت بعد مانزلت التحديثات ياليت تقول لنا رايك بالعربي وفي المواقع ..

وهل جربت موقع الأخ فادي ...

وهذا هو :

[url]http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=783900[/url]

لأن العربي فيه واضح ومتصل !!

وأنت تقول أنه متقطع !!

وياليت تخبرنا بأهم البرامج والألعاب ...

وجزاك الله خير .. على هذه الخدمة

أما build جهازي هو 6601 من أمريكا مفتوح رسمي ..

base gausb1a111231-us

تقبل تحياتي ..

فلسطينى الهوية 12-11-2010 11:59 PM

[quote=ابوهنه;1985449]مشكور أخوي فلسطيني ..

وماقصرت على الخدمة ..

بس المخاطرة في الضمان فقط ؟

انا عندي جهازي تحت الضمان سنة ..

انا اهم شي عندي يكون عربي في التصفح ..

يعني ابغى اتصفح عربي ..

لأن جهاز وبحجم هالشاشة الرائعة ولا تستفيد منها ... هذي هي المشكلة ..

وأنت بعد مانزلت التحديثات ياليت تقول لنا رايك بالعربي وفي المواقع ..

وهل جربت موقع الأخ فادي ...

وهذا هو :

لأن العربي فيه واضح ومتصل !!

وأنت تقول أنه متقطع !!

وياليت تخبرنا بأهم البرامج والألعاب ...

وجزاك الله خير .. على هذه الخدمة

أما build جهازي هو 6601 من أمريكا مفتوح رسمي ..

base gausb1a111231-us

تقبل تحياتي ..[/quote]

نعم قمت بالتجربة ولكنها تعمل على 2.1 فقط لانه المتصفح الفارسى يعمل عليها
اما 1.6 فهى فقط تعطى دعم للحروف

2.2 دعم كامل محاذاة وحروف ولكن غير مشبك

ونصيحة اخ لاخيه بالتريث لانه توى صرح مسؤل بديل لانه بنهاية شهر 11 الديل ستريك راح يكون محدث يعنى انه خلال ايام سيبدا التحديث عبر الهواء
#DellStreak will begin a rollout of the 2.2 update OTA before the end of Nov.
[RIGHT][COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]اما بالنسبة للتحديث فالخطوات كتالى لجهازك [/FONT][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]الملفات المطلوبة [/FONT][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]1- قم بتحميل [/FONT][/FONT][/COLOR][B][COLOR=black][FONT=Verdana]stock recovery ROM[/FONT][/COLOR][/B][COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman] من هنا [/FONT][/FONT][/COLOR][/RIGHT]

[RIGHT][COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]2- وحمل الروم تاع ديل الرسمى [/FONT][/FONT][/COLOR][/RIGHT]

[RIGHT][COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]وقم بتغير الاسم الى [/FONT][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana]update.pkg[/FONT][/COLOR][/RIGHT]

[RIGHT][COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]3- وحمل هادا الملف اسمه الفاست بوت او بوت ريكفرى [/FONT][/FONT][/COLOR][/RIGHT]

[RIGHT][COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]قم بفك الضغط عنه وسميه [/FONT][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana]recovery[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]ويفضل وضعه فى القرص [/FONT][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana]C[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]4- حمل ملف [/FONT][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana]O2 2.1[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman] ([/FONT][/FONT][/COLOR][B][COLOR=black][FONT=Verdana]build 8105[/FONT][/COLOR][/B][COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]) من هنا [/FONT][/FONT][/COLOR][/RIGHT]

[RIGHT][COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]الان نيجى للتركيب / تنبيه يجب التاكد من ان خطوة 4 تعمل فى جهازك قبل البدء فى التطبيق [/FONT][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]1 قم بنسخ الملف من الخطوة رقم 2 والمسمى [/FONT][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana]update.pkg[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman] الى الميورى كارد [/FONT][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]2 قم بنسخ الملف من الخطوة 1 وضعه فى داخل الملف [/FONT][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana]recovery[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman] من الخطوة 3 [/FONT][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]3- قم بطفى الجهاز واخرج البطارية ثم اعيدها [/FONT][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]4 بالضغط على زر الكميرا والباور مع بعض راح تظهر الك شااشة بيضاء اختار منها الفاست بوت من اعلى يمين الشاشة وانتظر حتى تظهر هاى الجملة [/FONT][/FONT][/COLOR][/RIGHT]

[RIGHT][COLOR=black][FONT=Verdana]Wait for USB FastBoot detect[/FONT][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][COLOR=black][FONT=Verdana]ثم قم بوصل جهازك بالكومبيوتر عبر الكابل( خطوة 4 مهمة جدا ولها شرح خاص )[/FONT][/COLOR][/FONT]
[COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]5 ادخل على ال [/FONT][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana]CMD[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman] من [/FONT][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana]run[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman] اعتقد انها اوامر دوس بالعربى [/FONT][/FONT][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][COLOR=black][FONT=Verdana]6 بعد فتح اوامر الدوس اكتب [/FONT][/COLOR][/FONT]
[COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]..[/FONT][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana]cd[/FONT][/COLOR][/RIGHT]

[RIGHT][COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]</:[/FONT][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana]c[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]اكتب الامر التالى [/FONT][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana]cd recovery[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman] انتر [/FONT][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]fastboot -i 0x413c flash recovery recovery.stock.img[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]اصبر حتى تظهر هاى الرسالة على الجهاز [/FONT][/FONT][/COLOR][B][COLOR=black][FONT=Verdana]Download RECOVERY[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT=Verdana]Done[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]![/FONT][/FONT][/COLOR][/B]
[FONT=Times New Roman][B][COLOR=black][FONT=Verdana]7 ثم اخرج البطارية مرة اخرى واصبر عشر ثوان واعدها وضع الغطاء [/FONT][/COLOR][/B][/FONT]
[FONT=Times New Roman][B][COLOR=black][FONT=Verdana]اعد تشغيل الجهاز ولكن هذه المرة قم بالضغط المتواصل على ازرار الصوت مع بعض ثم ضغطة على زرالبور حتى تطلع الك شاشة فيها اربع خيارات اختار الخيار الثانى اسمه [/FONT][/COLOR][/B][/FONT]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Software upgrade via Update.pkg on SD Card[/FONT][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][COLOR=black][FONT=Verdana]الان انت على النسخة رقم 1.6 البريطانية [/FONT][/COLOR][/FONT]
[FONT=Times New Roman][COLOR=black][FONT=Verdana]للتحديث ل 2.1 اتبع التالى [/FONT][/COLOR][/FONT]
[COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman]اعد تسمية الملف من خطوة 4 الى [/FONT][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana]Update.pkg[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana][FONT=Times New Roman] وضعه فى الميمورى كارد واعد الخطوة 7 مرة اخرى [/FONT][/FONT][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][COLOR=black][FONT=Verdana]بالتوفيق ان شاء الله [/FONT][/COLOR][/FONT][/RIGHT]

[RIGHT][FONT=Times New Roman][COLOR=black][FONT=Verdana]ملاحظة لا يسمح لى بعد بوضع روابط فى المشاركات لذلك سارفقها فى ملف [/FONT][/COLOR][/FONT][/RIGHT]

فلسطينى الهوية 13-11-2010 12:06 AM

1 مرفق
بالنسبة لموقع
forum.xda-developers
فهو موقع مميز واى مشكلة تواجهك فيك تطرح هونيك وراح تلاقى الرد

المرفقات بهاى المشاركة للروابط فى المشاركة السابقة

فلسطينى الهوية 13-11-2010 12:40 AM

عزيزى اذا هلا شيكت الابديت فى جهازك راح تلاقى انه اختلف الصفحة فيما معناه انه التحديث قادم خلال ايام قليلة فقط كل ما عليك هو الانتظار افضل ما تحط النسخة المطبوخة هلا وبعد ايام بدك ترجع للرئيسية حتى تقدر اتحدث
انا حدثت للمطبوخة لانه النسخة الديل ستريك الاسترالية هون مقفلة يعنى البيس تعتها فاطريت احدث حتى اكسر البيس تعتها
لكن بعد ايام راح اطر اربج الها حتى احدث للنسخة الرسمية[COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:40 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:26 AM --------- [/SIZE]

[/COLOR]بالنسبة لصفحة التحديث الخاصة بيك يمكن التشييك عليها من الابديت داخل جهازك او من خلال هاذا الرابط

ابوهنه 13-11-2010 12:44 AM

بصراحة إبدااااااااااااااااع

ماقصررررت أخوي

وشاكر لك ومقدر جهودك الرائعة ..

أنا راح آخذ بنصيحتك

وأنتظر ... لأن المسألة أيام قليلة ..

ولكن هالموضوع أكيد راح يفيدني ..

بس أخاف المشكلة أن التحديث القادم ليس فيه لغة عربية ..

حينها فقط ... نعود للمبدعين أمثالك ..

شكراً مرة أخرى ..

ولقد كسبنا خبير في هذا الجهاز الرائع ..

أرجو أنت تكون متواصلاً معنا ..

فالكثير منا ينتظر المميزون ..

وأنت منهم ..

شكراً فلسطيني ...

فلسطينى الهوية 13-11-2010 01:19 AM

اخوى العفو الك ومنك
بالنسبة للتحديث القادم انا اؤؤكد الك انه بيدعم العربى والمحاذاة لكنه لا يدعم الحروف مشبكة وحتى تقدر تتصف فيه عربى بدك المتصفح الفارسى
والمسجات بدك مرسال
لانه انا باستخدم النسخة البيتا تعت ديل ولكن مع بعض التعديلات ومع هاى البرامج كل باستخدم فيس بوك وببعت مسجات وبعمل شات منه وكل شى مشكلته الوحدية انه الحروف مش مشبكة وارجوا انه ديل تكون قد عدلت عليه ولكن مين بيعلم وبعدين الايام الفاصلة للتحديث الرسمى قليلة وحينها بنشوف الاصدار
وبالنسبة لرابط التحديث راح يكون فى مشاركتى التالية لانه لا يسمح لى بوضع رابط حتى الان

[COLOR="Silver"][SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 01:53 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:50 AM --------- [/SIZE][/COLOR]

هادا هو رابط الابديت
هادا للنسخ الامريكية
[URL]http://mobileupdate.dell.com/?version=gausb1a111231[/URL]
للنسخ العالمية المفتوحة مثلا عنا هون باستراليا فهو مفتوح مش ملكد لشركة ما فهاى الصفحة تعنا
[URL]http://mobileupdate.dell.com/?version=GAUSB1A111800[/URL]

[COLOR="Silver"][SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 02:05 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 01:53 AM --------- [/SIZE][/COLOR]

وهاى صورة من جهازى تؤكد دعمه للعربى
وانا على موقع الجزيرة
[IMG]http://www.ce4arab.com/vb7/images/sub/1011_1/216681.jpg[/IMG]

[COLOR="Silver"][SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 02:19 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 02:05 AM --------- [/SIZE][/COLOR]

بالنسبة للاخوان هناك شى مهم اذا بدك تعمل باك اب كامل للبرامج والخ شركة ديل طرحت فى الماركت برنامج مخصوص حتى تقدر تستعديدهن بعد التحديث الجديد بدل ما تنزل من اول وجديد البرنامج من هون
[URL]http://www.appbrain.com/app/dellâ„¢-backup-restore/com.nero.android.dellbackup[/URL]

وموجود بالماركت باسم
Dell™ Backup & Restore وهو مخصوص للديل ستريك فقط
وهادا الكود تاعه
[IMG]http://www.ce4arab.com/vb7/images/sub/1011_1/216689.jpg[/IMG]

فلسطينى الهوية 13-11-2010 04:44 AM

صور من تحديث ديل الرسمى للفريو
[IMG]http://www.ce4arab.com/vb7/images/sub/1011_1/216697.jpg[/IMG]

[IMG]http://www.ce4arab.com/vb7/images/sub/1011_1/216698.jpg[/IMG]

[IMG]http://www.ce4arab.com/vb7/images/sub/1011_1/216699.jpg[/IMG]

[IMG]http://www.ce4arab.com/vb7/images/sub/1011_1/216700.jpg[/IMG]

[IMG]http://www.ce4arab.com/vb7/images/sub/1011_1/216701.jpg[/IMG][COLOR="Silver"]

[SIZE=2]الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 05:44 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 05:39 AM --------- [/SIZE]

[/COLOR]للعلم التحديث كان مقرر اليوم ولكن لعطل ما فى الملفات تم تاجليه للاثنين

الغلبا 13-11-2010 06:22 AM

س : هل الدل سترايك قيه ميزة الاتصال مثل الجالاكسي تاب وليش كثير يخرب ...... تحياتي

فلسطينى الهوية 13-11-2010 07:27 AM

[quote=Tiger4;1986510]س : هل الدل سترايك قيه ميزة الاتصال مثل الجالاكسي تاب وليش كثير يخرب ...... تحياتي[/quote]
اخوى نعم فيه ميزة الاتصال هو هاتف مع تابلت
اما بالنسبة للخراب انا امتلك واحد من اول ما نزل لاستراليا
وهادا يعتبر الثالث للى والاثنين الاوليين خربوا مو لانه بعيب من الجهاز وانما العيب كان تطبيق التحديثات المطبوخة لانه كل جهاز اله بنية محددة وملف محدد واذا اخترت الغلط راح يضرب الجهاز بس مع 2.2 اى غلطة بتسويها الحل سريع اعادة تشغيل فقط

ابوهنه 17-11-2010 12:44 PM

التحديث إلى الآن مانزل

هل من جديد ؟!

فلسطينى الهوية 19-11-2010 04:15 AM

[quote=ابوهنه;1993965]التحديث إلى الآن مانزل

هل من جديد ؟![/quote]

لا جديد يذكر ولا قديم يعاد غير انه قبل نهاية شهر 11 راح يكون الجميع على 2.2

الغلبا 19-11-2010 06:42 AM

شكرا لك (فلسطيني الهويه) للتوضيح هل بالإمكان الشراء اون لاين من ديل والا كالعاده بيطلبوا البطاقه الأمريكيه فقط ...... تحياتي

ابوهنه 19-11-2010 05:25 PM

يعطيك العافية أخوي فلسطيني على تجاوبك الرائع ..

دخلت بعض المواقع

وحصلت موضوع

يتكلم عن التحديث

شوف الروابط بعد اذنك

وقول وش رايك ؟

[url]http://www.mydellmini.com/forum/dell-streak/24220-froyo-2-2-update-waiting-room-7.html[/url]

[url]http://android.modaco.com/content/dell-streak-streak-modaco-com/323484/2-2-out-for-us-bets-streaks/[/url]

جميع الأوقات بتوقيت GMT +3. الساعة الآن 03:42 AM.