موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات Google Android > منتدى هواتف Google Android العام
التسجيل انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 07-04-2012, 10:33 PM   #26
sheko6000
عضو جديد

مشاركات الشكر: 0
شكر 13 مرات في 8 مشاركات

ميلانو لو فضلت كده هيجيلك شلل قبل ما تشتري، ياريت دلوقتي تقفل على نفسك باب اودتك وتفكر لمدة يوم وتختار لأنك هتسمع اراء كتير هتخليك تحتار اكتر، اكتفي بالي قريته وفكرة لوحدك دلوقتي ...

sheko6000 غير متصل   رد مع اقتباس

اعلان

قديم 07-04-2012, 11:11 PM   #27
wmehab
عضو جديد

الصورة الرمزية wmehab

مشاركات الشكر: 28
شكر 9 مرات في 7 مشاركات

بالضبط كده اشكر الجميع ووقفة مع النفس
وتوكل علي الله

wmehab غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 08-04-2012, 01:55 AM   #28
Ahmad Helmy
عضو اساسي

الصورة الرمزية Ahmad Helmy

مشاركات الشكر: 2,256
شكر 880 مرات في 500 مشاركات

نصيحه ابتعد عن اي سوني اريكسون او سوني الجديده ..... مازالت الاجهزه غير لائقه للاستخدام لكن تصميمها وشكلها جميل جدا وجذاب
صدقني كنت واقف فى كارفور وواحد بيجرب سوني اكسبيريا اس جنبي ولقيته جهاز شكله جميل والوانه حلوه .... وبعد التشغيل والجهاز مازال جديد ولا يوجد عليه اي برامج مركبه لانه جديد .... مليااااان تعليق وتأخير زمني (لاج) والزراير دوسها تقيل وصغيرة الحجم
اما لو عايز جهاز محترم ودعمه جيد وامكانياته تمام ..... عليك ب HTC
اما لو بتحب التميز بجد والامكانيات الخطيره ...... عليك بجالاكسي نووووت .... لكن تكون متلائم مع الشاشه الكبيره
وعن تجربه مع النوت فشاشته مريحه جدا فى القرائه او الالعاب او الانترنت او حتي لو بتحسب علي الحاسبه
او ممكن تاخد جالاكسي اس2 ... ممتاز

لكن بجد بجد ابتعد هذه الايام عن اي انتاج لسوني او سوني اريكسون .... شكل جيد فقط بدون كفائة تشغيل

ولك الاختيار

Ahmad Helmy غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 08-04-2012, 02:24 AM   #29
milan007
عضو اساسي

الصورة الرمزية milan007

مشاركات الشكر: 283
شكر 1,142 مرات في 471 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wmehab مشاهدة المشاركة
بص من الآخر الجهاز حلو جدا حتي الآن بالنسبة لي انا منتظر التحديث لل ICS وبعد كده نبقي نشوف.
وعلي فكرة انا معايا اللون الابيض
طب تمام بس الاسود احسن مش كدة
عشان بيبن الاضاءة الموجودة بالبار المضئ

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 03:11 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 03:10 AM ---------

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مرتاح11 مشاهدة المشاركة
xperia s coool خذه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صقر لحيان مشاهدة المشاركة
رأيي الشخصي
السوني والاتش تي سي كلاهما رائعين فعلاُ ويستحقان الاقتناء
لكن ابتعد عن النوت
اولا هو قديم ومواصفاته اقل وحجمه لا يناسب لا كجوال ولا كتابلت
تسلموا اخوانى على ردودكم

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 03:16 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 03:11 AM ---------

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الافعى مشاهدة المشاركة
اخوي جلاكسي نوت جهاز عجيب وتركيب الرومات عليه سهل جدا بدون اي مشاكل واذا فكرت تبيع الجهاز سعره موجود وجهاز ممتاز ولكن كبير نوع ما يعني الافضل نوت

اما htc تشتري بــ 3000 وتبيع بــ 500 وتركيب الرومات عليه صعب

والجهاز غير مرغوب عند الكل ولكن المس حق الجهاز عجيب

بخصوص سوني نصيحة اخوية لا تشتري هالجهاز المعفن عند البيع الجهاز لا يوجد سعر وعند حدوث خلال في الجهاز الشركة تلعب عليك

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 10:42 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 10:39 PM ---------

الافضل نوت اخي الكريم

وللعلم عندي النوت وhtc وسوني بدون كذب وبدون مجاملات الافضل اخي الكريم النوت
اول شخص يقلى ان السونى معفن
بس حقلك حاجة بالنسبة لبيعه انا مش بفكر ابدا لبيعه لانى الحمدلله استعمالى لاى جهاز امتلكه بيبقا نظيف جدا جدا وليا اصدقاء وناس لما بفكر فى بيعه بيبقوا مستعدين لشراءه
وكمان انا عايز جهاز جامد مش عشان ابيعه عشان اعيش معاه ويبقا حاجة كويسة من غير تهنيج ولا مشاكل اصادفها

النوت جهاز جامد جدا بس زى ما انا شوفت لقيت مقاسه كبير نوعا ما وكمان يعتبر مش موبايل فعلا لانى ببقا دائما فى العمل محتاج اتحرك حبقا شايله فى ايدى رايح جاى

والاتش تى سى اللى حيمنعنى عنه سعره المبالغ فيه اوى هنا بمصر ولا اعرف احد بالخارج

وشكرا يا اخى على مشاركتك ومساعدتك

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 03:24 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 03:16 AM ---------

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الافعى مشاهدة المشاركة
اخوي جلاكسي نوت جهاز عجيب وتركيب الرومات عليه سهل جدا بدون اي مشاكل واذا فكرت تبيع الجهاز سعره موجود وجهاز ممتاز ولكن كبير نوع ما يعني الافضل نوت

اما htc تشتري بــ 3000 وتبيع بــ 500 وتركيب الرومات عليه صعب

والجهاز غير مرغوب عند الكل ولكن المس حق الجهاز عجيب

بخصوص سوني نصيحة اخوية لا تشتري هالجهاز المعفن عند البيع الجهاز لا يوجد سعر وعند حدوث خلال في الجهاز الشركة تلعب عليك

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 10:42 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 10:39 PM ---------

الافضل نوت اخي الكريم

وللعلم عندي النوت وhtc وسوني بدون كذب وبدون مجاملات الافضل اخي الكريم النوت
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sheko6000 مشاهدة المشاركة
ميلانو لو فضلت كده هيجيلك شلل قبل ما تشتري، ياريت دلوقتي تقفل على نفسك باب اودتك وتفكر لمدة يوم وتختار لأنك هتسمع اراء كتير هتخليك تحتار اكتر، اكتفي بالي قريته وفكرة لوحدك دلوقتي ...
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wmehab مشاهدة المشاركة
بالضبط كده اشكر الجميع ووقفة مع النفس
وتوكل علي الله
ما انا محتار جدا جدا ولو فكرت لوحدى مش حاسس انى حختار صح لانهم قريبين جدا للامكانيات بس الفرق الشاشة والحجم فقط حتى الان فى نظرى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmad Helmy مشاهدة المشاركة
نصيحه ابتعد عن اي سوني اريكسون او سوني الجديده ..... مازالت الاجهزه غير لائقه للاستخدام لكن تصميمها وشكلها جميل جدا وجذاب
صدقني كنت واقف فى كارفور وواحد بيجرب سوني اكسبيريا اس جنبي ولقيته جهاز شكله جميل والوانه حلوه .... وبعد التشغيل والجهاز مازال جديد ولا يوجد عليه اي برامج مركبه لانه جديد .... مليااااان تعليق وتأخير زمني (لاج) والزراير دوسها تقيل وصغيرة الحجم
اما لو عايز جهاز محترم ودعمه جيد وامكانياته تمام ..... عليك ب HTC
اما لو بتحب التميز بجد والامكانيات الخطيره ...... عليك بجالاكسي نووووت .... لكن تكون متلائم مع الشاشه الكبيره
وعن تجربه مع النوت فشاشته مريحه جدا فى القرائه او الالعاب او الانترنت او حتي لو بتحسب علي الحاسبه
او ممكن تاخد جالاكسي اس2 ... ممتاز

لكن بجد بجد ابتعد هذه الايام عن اي انتاج لسوني او سوني اريكسون .... شكل جيد فقط بدون كفائة تشغيل

ولك الاختيار
لك الاختيار ايه بس انا كرهت نفسى وتعبت مش عارف بجد مش عارف حاسس انى لو اخترت جهاز ممكن يطلع التانى احسن طب اعمل ايه
النوت جامد بس كبير وبجد انا ضحكت على واحد حطه على اذنه بالشارع بس تحفة فى شغله
السونى شكل وتصميم وكاميرا وسرعة فى حاجات كتير وناس بتقولى فيه مشاكل
الاتش تى سى جامد جدا بس البطارية بتطير بسرعة وكمان غالى جدا واللى تاعبنى انه نفس الامكانيات الاجهزة التانية بل اقل فى الزاكرة الداخلية لان التانيين 32 جيجا انما ده 16 جيجا
اعمل ايه؟
milan007 غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر milan007 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 08-04-2012, 03:17 AM   #30
توليب
عضو نشط

شكر 65 مرات في 38 مشاركات

والله انا زيك بالضبط وكمان كنت حاجز موبايل من جوفيترونكز عشان العرض الي عندهم htc one x 4888 وبقيمه 1000 جنيه اكسسوارات مجانيه بس لما قريت عن التليفون وانه مش مزبوط بطلت اشتريه وحاستنا كمان شهر واشوف الدنيا فيها ايه لان الاس3 علي الابواب ..

ريح دماغك حبتين وبعدها حتلاقي خيرات كثيره ويكون الي فيه مشاكل ظهرت وعرفناها وعرفنا حلها ..

توليب غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 08-04-2012, 05:45 AM   #31
sheko6000
عضو جديد

شكر 13 مرات في 8 مشاركات

بقولك ايه يا ميلانو مش هتخلص من كلام الناس هنا، من ساعة ما الاكسبيريا نزل ودمر موبيلات كتير موجودة والناس مش عاجبها خصوصاً المنحازين لشركات ثانية، عايز رأيي انزل وامسك الاجهزة في ايديك ولو عرفت تجربهم يبقى احسن والي عجبك بعد الاستخدام اتوكل على الله واشتريه ...

العضو التالي يشكر sheko6000 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 08-04-2012, 09:27 AM   #32
u058515
عضو نشط

مشاركات الشكر: 189
شكر 396 مرات في 109 مشاركات

انصحك بال htc one x لعدة اسباب
معالج رباعي النواة
شاشة دقتها عالية
سنس 4.0 محسن بشكل مايتصور
دعم التحديثات في شركة htc جدا ممتاز
خامة الجهاز من مادة السيراميك الي اتوقع اول مرة تستخدم فالهواتف المحموله

لاتنسي الاستخارة

u058515 غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 2 من الاعضاء يشكرون u058515 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 08-04-2012, 12:06 PM   #33
milan007
عضو اساسي

الصورة الرمزية milan007

اقتباس:
بقولك ايه يا ميلانو مش هتخلص من كلام الناس هنا، من ساعة ما الاكسبيريا نزل ودمر موبيلات كتير موجودة والناس مش عاجبها خصوصاً المنحازين لشركات ثانية، عايز رأيي انزل وامسك الاجهزة في ايديك ولو عرفت تجربهم يبقى احسن والي عجبك بعد الاستخدام اتوكل على الله واشتريه ...
نزلت يا شيكو وكل اللى عملتوا استخدمت السونى والنوت وطبعا الاتش تى سى منزلش
والجهازين جامدين النوت كبير بس جامد والسونى شيك وجميل جدا بس صدقنى مرتحتش من جوايا كل لما افكر فى واحد اجيبه اقول طب ما التانى شديد برضه وانا لو حختار يبقا لازم يبقا التوب عشان ارتاح بعد كدة
عشان انا المرادى لو جيبت جهاز مش حفكر فى بعد كدة فى اجهزة تانية لفترة وكمان الفلوس لو طلعت خلاص
قلى بقا اعمل ايه؟
قديم 08-04-2012, 01:07 PM   #34
ahmed4never
عضو متفاعل

الصورة الرمزية ahmed4never

مشاركات الشكر: 544
شكر 1,171 مرات في 373 مشاركات

الاكسبيريا ممتاز والاتش تي سي ممتاز....لكن......بما انه الواحد بتطلع عينه حتى يجيب الفلوس فالاحسن تاخد الاكبر والاحسن
والاقوى والاكثر شهرة والاضمن واللي هو النوت

ahmed4never غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 08-04-2012, 01:26 PM   #35
Ahmad Helmy
عضو اساسي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة milan007 مشاهدة المشاركة
طب تمام بس الاسود احسن مش كدة
عشان بيبن الاضاءة الموجودة بالبار المضئ

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 03:11 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 03:10 AM ---------

تسلموا اخوانى على ردودكم

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 03:16 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 03:11 AM ---------

اول شخص يقلى ان السونى معفن
بس حقلك حاجة بالنسبة لبيعه انا مش بفكر ابدا لبيعه لانى الحمدلله استعمالى لاى جهاز امتلكه بيبقا نظيف جدا جدا وليا اصدقاء وناس لما بفكر فى بيعه بيبقوا مستعدين لشراءه
وكمان انا عايز جهاز جامد مش عشان ابيعه عشان اعيش معاه ويبقا حاجة كويسة من غير تهنيج ولا مشاكل اصادفها

النوت جهاز جامد جدا بس زى ما انا شوفت لقيت مقاسه كبير نوعا ما وكمان يعتبر مش موبايل فعلا لانى ببقا دائما فى العمل محتاج اتحرك حبقا شايله فى ايدى رايح جاى

والاتش تى سى اللى حيمنعنى عنه سعره المبالغ فيه اوى هنا بمصر ولا اعرف احد بالخارج

وشكرا يا اخى على مشاركتك ومساعدتك

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 03:24 AM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 03:16 AM ---------

ما انا محتار جدا جدا ولو فكرت لوحدى مش حاسس انى حختار صح لانهم قريبين جدا للامكانيات بس الفرق الشاشة والحجم فقط حتى الان فى نظرى

لك الاختيار ايه بس انا كرهت نفسى وتعبت مش عارف بجد مش عارف حاسس انى لو اخترت جهاز ممكن يطلع التانى احسن طب اعمل ايه
النوت جامد بس كبير وبجد انا ضحكت على واحد حطه على اذنه بالشارع بس تحفة فى شغله
السونى شكل وتصميم وكاميرا وسرعة فى حاجات كتير وناس بتقولى فيه مشاكل
الاتش تى سى جامد جدا بس البطارية بتطير بسرعة وكمان غالى جدا واللى تاعبنى انه نفس الامكانيات الاجهزة التانية بل اقل فى الزاكرة الداخلية لان التانيين 32 جيجا انما ده 16 جيجا
اعمل ايه؟
هههههههههههههه ..... طيب ماتزعلش وماتحترش
بص يا سيدي .... HTC من افضل مميزاته انه رباعي النواه وسامسونج حتي الان لم تنتج جهاز رباعي النواه بالاضافه انها شركه دائما تدعم اجهزتها وممكن تجيبه خارج ضمان بسعر ارخص
- اما الاكسبيريا .... انا مجرب وعندي اكسبيريا ون وجهاز مقرف جدا جدا جاد وغاااالي جدا (6000) ولما طلع اكسبيريا 10 انا تفائلت وقلت هوا ده جهازي القادم وبعد تجربة احد الاصحاب للجهاز قالي "مش قوي" ولقيته معقول لكن مش قد تمنه وسعته محدوده وسرعة استجابته مش علي قد تمنه
-اما السامسونج وما تنتجه فهي اكبر دعم واعلي مبيعات واجمل اشكال واسرع تطوير .... وممكن لو محتار فعليك بالانتظار قليلا لحين ظهور جالاكسي اس3 حيكون رباعي النواه وبمواصفات جباره ... لكن طبعا طبعا السعر حيكون غالي ... بس بجد حتقتنيه وانت مستريح

والمرادي ليس لك الاختيار.... عليك بالنوت او اس3 http://ce4arab/vb7/images/smilies/smile.gif
العضو التالي يشكر Ahmad Helmy على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 08-04-2012, 01:41 PM   #36
ramy01011
عضو اساسي

مشاركات الشكر: 245
شكر 742 مرات في 456 مشاركات

انا زيك عايز اشتري موبيل جديد و كنت مقتنع بالنوت شوية و نزل الاكسبيرا عجبني شوية و نزل الاتش تي سي قلت تمام.
لو معندكش تابلت خد النوت
لو بتحب التصوير خد الاكسبيرا
لو عايز فخامة و حركات السينس خد الاتش تي سي
يا اما تعمل زي ما انا هعمل و هو الانتظار لحين نزول الاس3 و خصوصا ان اكثر من موقع قال انه سيكون في شهر مايو يعني كمان شهر و كمان يكون كلا من الاكسبيرا اس و الاتش تي سي يكونوا قدموا شوية و اتهرسوا تجارب مع الناس و بان عيوبهم و مميزاتهم بشكل عملي اكتر

ramy01011 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 08-04-2012, 02:15 PM   #37
صقر لحيان
عضو اساسي

الصورة الرمزية صقر لحيان

مشاركات الشكر: 393
شكر 860 مرات في 438 مشاركات

هذي مقارنة سريعة ومن بعدها حدد
1- بخصوص الثقل السوني اثقل من htc سوني 144 غ و اتش تي سي 130 غ
2- سوني بها مانع للخدوش لكن htc به طبقة الجوريلا المانعة للكسر اطلاقاً والمضادة للماء والمواد الكيميائية
3- htc سوف يأتي بنسخة الايسكريم ساندوتش اما سوني فيتم تحديثه الى الايسكريم ساندوتش ويأتي بالجنجر بريد
4- كلاهما بنفس سرعة المعالج ( 1.5 جيجا هيرتز)
5- كلاهما يحمل رام بحجم 1 جيجا
6- htc يأتي بحجم 4.7 انش بينما sony يأتي بحجم 4.3 انش
7- ككثافة الشاشة ال sony اعلى كثافة من htc لان سوني بكثافة 342 اما htc كثافته 312
======================================== ========
الكاميرا
من حيث البيكسل السوني به 12.1 ميجا بيكسل بينما htc به 8 ميغا بيكسل

دقة الصورة 4016 × 3008 للسوني اما اتش تي سي دقته 3264 × 2448

وحدة التكبير في سوني x 16 اما في ال htc x14
====================================
الاتش تي سي به بلوتوث عالي السرعة لانه من اخر اصدار ( 4.0) بعكس سوني البطيء باصدار ( 2.1)
معالج اس تي سي رباعي النواة اما سوني فبه نواتين فقط

صقر لحيان غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر صقر لحيان على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 08-04-2012, 03:42 PM   #38
Ahmad Helmy
عضو اساسي

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
نسيت تضيف .................. والاسهل فى الاستخدام لاضافة الميموري هو HTC ...... الSIM من النوع المعتاد وليس الميكرو سيم كما فى السوني

قديم 08-04-2012, 05:27 PM   #39
sheko6000
عضو جديد

شكر 13 مرات في 8 مشاركات

اقتباس:
نزلت يا شيكو وكل اللى عملتوا استخدمت السونى والنوت وطبعا الاتش تى سى منزلش
والجهازين جامدين النوت كبير بس جامد والسونى شيك وجميل جدا بس صدقنى مرتحتش من جوايا كل لما افكر فى واحد اجيبه اقول طب ما التانى شديد برضه وانا لو حختار يبقا لازم يبقا التوب عشان ارتاح بعد كدة
عشان انا المرادى لو جيبت جهاز مش حفكر فى بعد كدة فى اجهزة تانية لفترة وكمان الفلوس لو طلعت خلاص
قلى بقا اعمل ايه؟
بص بدام بتدور على الأحسن فالأحسن في الفترة ده هو الـ htc one x مع اني من جوايا مش شايف فيه فرق جامد عن الإكسبيريا اس بس على أرض الواقع الـ one x احسن وشكله جميل

اقتباس:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
نسيت تضيف .................. والاسهل فى الاستخدام لاضافة الميموري هو HTC ...... الSIM من النوع المعتاد وليس الميكرو سيم كما فى السوني
الـ htc one x الجهاز حتة واحدة مبيتفتحش زي الأيفون والسيم كارد مايكرو مش عادية وبتتركب من فوق زي الأيفون عكس الإكسبريا صحيح البطارية بلت ان بس بتقدر تشيل الغطا وتشيل المسامير وتغير البطارية ...
قديم 08-04-2012, 05:53 PM   #40
Ahmad Helmy
عضو اساسي

^^^^^^^^^^^^^^^^
معلش اسمحلي ....... Htc One X يركب فيه كارت سيم عادي وليس مايكرو زي لايفون !!!
لكن فعلا معاك حق انه لا يضاف اليه كارت ميموري زي الايفون

كده يكون وبكل قوه ...... سامسونج جالاكسي xxxx (اي حاجه) لان فعلا اجهزة السامسونج تعطيك حريه كبيره ودعم قوي
انتظر شويه لصدور اس3 لو مش حابب النوت لكبر حجمه ...... مع ان شكله بيلفت الانظار جدا ودائما اتسائل عنه وعن امكانياته

قديم 08-04-2012, 07:11 PM   #41
sheko6000
عضو جديد

شكر 13 مرات في 8 مشاركات

اقتباس:
^^^^^^^^^^^^^^^^
معلش اسمحلي ....... Htc One X يركب فيه كارت سيم عادي وليس مايكرو زي لايفون !!!
لكن فعلا معاك حق انه لا يضاف اليه كارت ميموري زي الايفون

كده يكون وبكل قوه ...... سامسونج جالاكسي xxxx (اي حاجه) لان فعلا اجهزة السامسونج تعطيك حريه كبيره ودعم قوي
انتظر شويه لصدور اس3 لو مش حابب النوت لكبر حجمه ...... مع ان شكله بيلفت الانظار جدا ودائما اتسائل عنه وعن امكانياته
مايكرو سيم كارد وبطارية مدمجة وتفضل الرابط للتأكيد

How to cut down a SIM card for the HTC One X (and any other phone) | Android Chief

+ نصيحة لا تنتظر شيء الـ S3 هيبقى نفس امكانيات ال one x بس هيبقى افضل في الشاشة والكاميرا حاجة بسيطة وهيبقى اغلى

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 06:11 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 05:13 PM ---------

اقتباس:
هذي مقارنة سريعة ومن بعدها حدد
1- بخصوص الثقل السوني اثقل من htc سوني 144 غ و اتش تي سي 130 غ : +1
2- سوني بها مانع للخدوش لكن htc به طبقة الجوريلا المانعة للكسر اطلاقاً والمضادة للماء والمواد الكيميائية : الجوريلا جلاس تُكسر يا سيدي ^^ ، والاكسبيريا الخامة تبعه مضادة للأتربة والوساخة وتقدر تكتب عليه بالاقلام الماركر والجاف وتمسحها بسهولة أظن هنا تعادل
3- htc سوف يأتي بنسخة الايسكريم ساندوتش اما سوني فيتم تحديثه الى الايسكريم ساندوتش ويأتي بالجنجر بريد : +1
4- كلاهما بنفس سرعة المعالج ( 1.5 جيجا هيرتز) : تعادل
5- كلاهما يحمل رام بحجم 1 جيجا : تعادل
6- htc يأتي بحجم 4.7 انش بينما sony يأتي بحجم 4.3 انش : اشوفها تعادل ولكن +1
7- ككثافة الشاشة ال sony اعلى كثافة من htc لان سوني بكثافة 342 اما htc كثافته 312 : +1 للسوني
======================================== ========
الكاميرا
من حيث البيكسل السوني به 12.1 ميجا بيكسل بينما htc به 8 ميغا بيكسل

دقة الصورة 4016 × 3008 للسوني اما اتش تي سي دقته 3264 × 2448

وحدة التكبير في سوني x 16 اما في ال htc x14

: +2 للسوني
الاتش تي سي به بلوتوث عالي السرعة لانه من اخر اصدار ( 4.0) بعكس سوني البطيء باصدار ( 2.1) : ليست بالشيء المهم ولكن +1 لل htc
معالج اس تي سي رباعي النواة اما سوني فبه نواتين فقط : +2 لل htc
تقريباً كدة 6 نقاط لل htc و 3 للسوني
عدد 2 من الاعضاء يشكرون sheko6000 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 08-04-2012, 07:57 PM   #42
صقر لحيان
عضو اساسي

الصورة الرمزية صقر لحيان

جميل جداً كلام الاخ شيكو رغم اني لم ارى الى الان الجوريلا تكسر لكن منكم نستفيد

وحلو التقييم الخاص بك

وأكد على الجميع كل من السوني والاتش تي سي يستخدم شريحة sim مصغرة

قديم 08-04-2012, 10:01 PM   #43
milan007
عضو اساسي

الصورة الرمزية milan007

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy01011 مشاهدة المشاركة
انا زيك عايز اشتري موبيل جديد و كنت مقتنع بالنوت شوية و نزل الاكسبيرا عجبني شوية و نزل الاتش تي سي قلت تمام.
لو معندكش تابلت خد النوت
لو بتحب التصوير خد الاكسبيرا
لو عايز فخامة و حركات السينس خد الاتش تي سي
يا اما تعمل زي ما انا هعمل و هو الانتظار لحين نزول الاس3 و خصوصا ان اكثر من موقع قال انه سيكون في شهر مايو يعني كمان شهر و كمان يكون كلا من الاكسبيرا اس و الاتش تي سي يكونوا قدموا شوية و اتهرسوا تجارب مع الناس و بان عيوبهم و مميزاتهم بشكل عملي اكتر
اقتباس:
بص بدام بتدور على الأحسن فالأحسن في الفترة ده هو الـ htc one x مع اني من جوايا مش شايف فيه فرق جامد عن الإكسبيريا اس بس على أرض الواقع الـ one x احسن وشكله جميل

الـ htc one x الجهاز حتة واحدة مبيتفتحش زي الأيفون والسيم كارد مايكرو مش عادية وبتتركب من فوق زي الأيفون عكس الإكسبريا صحيح البطارية بلت ان بس بتقدر تشيل الغطا وتشيل المسامير وتغير البطارية ...
اقتباس:
جميل جداً كلام الاخ شيكو رغم اني لم ارى الى الان الجوريلا تكسر لكن منكم نستفيد

وحلو التقييم الخاص بك

وأكد على الجميع كل من السوني والاتش تي سي يستخدم شريحة sim مصغرة
يا شباب بجد انتم ساعدتونى جدا وشاكر ليكم كلكم والاخ شيكو متشكر ليك جدا ولكل الناس هنا بس انتم نسيتم انى كنت بتكلم عن One S مش one X عشان اولا طبعا فرق السعر كبير جدا وطبعا الجلاكسى اس 3 حيكون غالى جدا لان انا ميزانتى فى حدود 4000 ل4200 يعنى النوت او الاكسبيريا اس او الون اس لانى مش حقدر على التانيين وسمعت ان الون اس البروسيسور بتاعه يعادل او اقوى من الون اكس
وكلامكم كله جميل بس انا بجد محتاج كلام نهائى يا شباب انا دماغى تعبت نزلت كارفور والشناوى عشان اشوف الاجهزة ادامى واسأل اصحاب المحلات كل اللى قالولى ان الاكسبيريا اس والنوت مسحوبين جامد وعليهم اقبال قوى جدا والنوت بيخلص بسرعة ومحبينه كتروا جدا ولما اسألهم يقولوا الاتنين ممتازين وانتا احكم طب احكم ازاى ؟
قديم 08-04-2012, 10:31 PM   #44
صقر لحيان
عضو اساسي

الصورة الرمزية صقر لحيان

العفو
طيب حبيبي ما في فرق كبير بين ال s و ال x
الفرق بينهم
حجم الاكس اكبر من حجم الاس لان حجم الاس 4.3 انش اما الاكس 4.7

الفرق الثاني الاس شاشته افضل من الاكس لان شاشة الاس سوبر اموليد اما الاكس شاشته سوبر تي اف تي

الفرق الثالث والاخير الذاكرة في الاس 16 جيجا فقط اما الاكس 32 جيجا

العضو التالي يشكر صقر لحيان على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 08-04-2012, 10:45 PM   #45
sheko6000
عضو جديد

شكر 13 مرات في 8 مشاركات

اقتباس:
يا شباب بجد انتم ساعدتونى جدا وشاكر ليكم كلكم والاخ شيكو متشكر ليك جدا ولكل الناس هنا بس انتم نسيتم انى كنت بتكلم عن One S مش one X عشان اولا طبعا فرق السعر كبير جدا وطبعا الجلاكسى اس 3 حيكون غالى جدا لان انا ميزانتى فى حدود 4000 ل4200 يعنى النوت او الاكسبيريا اس او الون اس لانى مش حقدر على التانيين وسمعت ان الون اس البروسيسور بتاعه يعادل او اقوى من الون اكس
وكلامكم كله جميل بس انا بجد محتاج كلام نهائى يا شباب انا دماغى تعبت نزلت كارفور والشناوى عشان اشوف الاجهزة ادامى واسأل اصحاب المحلات كل اللى قالولى ان الاكسبيريا اس والنوت مسحوبين جامد وعليهم اقبال قوى جدا والنوت بيخلص بسرعة ومحبينه كتروا جدا ولما اسألهم يقولوا الاتنين ممتازين وانتا احكم طب احكم ازاى ؟
لو بتتكلم عن الـ one s يبقى النوت أو الإكسبيريا لأنه الوان اس مش فارق حاجة عن دول وهيبقى اغلى، نصيحتي الإكسبيريا في الحالة ده لأن النوت جهاز بيستهبل لا هو عارف يبقى تابلت ولا هو لايق موبيل أنا عن نفسي لما قررت قولت هشتري الإكسبيريا بس لو الـ one x هيبقى فارق 500-600 جنيه لا يبقى حرام يبقى ال one x افضل ...

الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة التي لم يكن بينها 24 ساعه --------- هذه المشاركة اضيفت في 09:45 PM ----------- المشاركة السابقة اضيفت في 09:35 PM ---------

اقتباس:
العفو
طيب حبيبي ما في فرق كبير بين ال s و ال x
الفرق بينهم
حجم الاكس اكبر من حجم الاس لان حجم الاس 4.3 انش اما الاكس 4.7

الفرق الثاني الاس شاشته افضل من الاكس لان شاشة الاس سوبر اموليد اما الاكس شاشته سوبر تي اف تي

الفرق الثالث والاخير الذاكرة في الاس 16 جيجا فقط اما الاكس 32 جيجا
هناك فرق رابع وهو البروسيسور وهو نواتان فقط مثل الاكسبيريا اس والنوت
العضو التالي يشكر sheko6000 على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 08-04-2012, 11:23 PM   #46
Halim
عضو متفاعل

الصورة الرمزية Halim

مشاركات الشكر: 328
شكر 775 مرات في 315 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

________________________________________ ____________________

Halim غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 08-04-2012, 11:47 PM   #47
Halim
عضو متفاعل

الصورة الرمزية Halim

مشاركات الشكر: 328
شكر 775 مرات في 315 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

فقط اريد تصحيح بعض المعلومات الخاطئة التي قرأتها هنا
1- شاشات Gorilla Glass مقاومة للخدش وليست مقاومة للكسر, بالعكس هي اسهل في الكسر من الشاشات العادية.
2- معظم الاجهزة الحديثة تستخدم Micro SIM بما فيها XPERIA S و one x و one s.
3- شاشة one x و XPERIA S افضل بكثير و لا يمكن مقارنتهما بشاشة one s الاسوء.
4- حجم الذاكرة الداخلية ل one x و XPERIA S هو 32 جيجابايت فقط, اما one s فهي 16 جيجابايت.
في النهاية اخي العزيز milan007, صدقني انت فقط من يستطيع ان يقرر.
ان كنت تقارن فقط بين one s و XPERIA S فإليك ملخص بسيط
بالنسبة للشكل, انت و ذوقك و كل واحد هنا سيفضل جهاز عن الآخر.
الحجم و الوزن اجمالا one s اخف و اصغر.
الشاشة XPERIA S افضل بكثير.
الاداء متقارب و اداء one s افضل بفارق بسيط
الذاكرة الداخلية ان كانت تهمك XPERIA S اكبر مرتين.
ايضا تستطيع ان تشبك USB Flash memory على XPERIA S و تخزن عليها و تقرأ منها ملفات كما تريد.
معالج one s افضل من معالج XPERIA S.
في النهاية الجهازان رائعان و ميولك الشخصية فقط هي من تحدد ايهما تريد.
انا استبعدت النوت لأني غير مقتنع بحجمه

Halim غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 2 من الاعضاء يشكرون Halim على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
قديم 09-04-2012, 04:02 AM   #48
توليب
عضو نشط

شكر 65 مرات في 38 مشاركات

ياخي السعر htc on x عند الوكيل 4888 يعني زود الميزانيه تبعتك 500 جنيه وتجيب احسن حاجه في السوق ..

توليب غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 09-04-2012, 10:33 AM   #49
ابوكميل
عضو متفاعل

الصورة الرمزية ابوكميل

مشاركات الشكر: 2,144
شكر 1,282 مرات في 473 مشاركات

تحية طيبة لك اخي
اخي العزيز خذ ما يناسبك ويناسبك امكانياتك المادية ولا تسمع القيل والقال فجميع الاجهزة المذكورة تمثل أقوى الاجهزة الموجودة حاليا في السوق وكل جهاز له ما يجعلك تقدم على شرائة أنا مثلك تمام كنت بحيرة حتى استقريت على ما اريد وحتى الان انا سعيد به جدا
اخوك ابوكميل

ابوكميل غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر ابوكميل على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 09-04-2012, 02:02 PM   #50
md_alone
عضو جديد

مشاركات الشكر: 13
شكر 81 مرات في 18 مشاركات

Sony Xperia S
جهازي الحالي
من وجهة نظري رائع جدا
البقية لم استخدمها

md_alone غير متصل   رد مع اقتباس
رد

العبارات الاستدلاليه
الايسكريم, الانترنت, البطارية, العاب, اريكسون, اندرويد, اكسبيريا, برامج, بطارية, galaxy, google, htc, htc one, سامسونج, سوني, sony, xperia, youtube, نوت