موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتدى الملاحة وتحديد الموقع > قسم الملاحة وتحديد الموقع لاجهزة Google Android
التسجيل انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 08-12-2010, 09:27 AM   #1
عضو جديد

مشاركات الشكر: 12
شكر 4 مرات في 2 مشاركات
اخيرا الحل لسرعة استقبال gps في android

السلام عليكم

انا دورت في المنتديات الاجنبيه و الحمد لله وصلت للطريقه سرعة استقبال اشاره gps
و دورت في المنتدي ملقتش حد رافع الطريقة لو في حد حاطط الطريقه اسف علي التكرار بس مفيش في اي مواقع عربيه الطريقه دي لسرعه استقبال ارسال الاقمار الصناعية.

فتح gps

Press *#*#1472365#*#*

Settings -> Parameter Settings -> Position mode -> option3

Settings -> Parameter Settings -> Address -> Server Type: 1x MPC

Settings -> Parameter Settings -> Address -> addrees : supl.google.com:7276

Settings -> Fix request Settings -> Session Operation: Standalone

Settings -> Fix Request Settings -> Server Option: Local

gpsOne XTRA -> Xtra Enable: Enable

gpsOne XTRA -> tigger download 2:3

هذا الاختيار مره واحده علي الاقل في الاسبوع

**
But please remember to do the 'TRIGGER DOWNLOAD' once a week because the downloaded file is only valid for a we
**

اي استفسار انا تحت امركم انا مجربها علي i5503 وشغاله معايا زي الفل
كان الاستقبال الاقمار الصناعية ممكن يكون بعد اكثر من 20 دقيقة و انا مشغل كمان خدمة 3g
بعد التجربه علي الاكثر دقيقة و نصف و قافل كمان شبكة الموبيل للانترنت.

في برنامج اسمه gps test plus
انا كنت مجربه قبل الطريقه كان مش بيجيب اي اقمار غير بعد فتره كبيره جدا جدا
بعد التجربه جايب في حدود 10 اقمار. في حدود دقيقه او دقيقه و نصف.

صحيح عشان منساش بعد الطريقه قفل الجهاز و فتحه ثاني
و بالتوفيق

الحل دا بقي بتاع Samsung Galaxy S

If you just got your hands on a new Samsung Galaxy S Vibrant or Captivate, you may have noticed some GPS issues. Samsung reportedly has as well, and may address this in a coming OTA fix. In the meantime, it's not hard to fix the problem yourself -- provided you go slow and follow the instructions, which are detailed after the break. [Xda-Developers via Intomobile]

* Step 1 -- Open menu > settings > Location & Security. Uncheck the box next to "Use Wireless Networks"

* Step 2 -- Open the dialer (the phone button) and enter the following: *#*#1472365#*#* . Then press "send" to open the Vibrant's LbsTestMode menu.

* Step 3 -- In the LBSTestMode menu, press “Application Settings” and change “Operation Mode” to “MS Based.”

* Step 4 -- In the LBSTestMode menu, find “SUPL/CP Settings” and change the SERVER & PORT to supl.google.com and port 7276 (DO NOT use www. in front of supl !)

* Step 5 -- Reboot your phone.

* Step 6 -- Open menu > settings > Location & Security. Check the box next to "Use Wireless Networks"

If you want to reverse these changes, the original specs are:

Operation Mode: Standalone
SERVER: spirent-lcs.com
PORT: 7275

This should make locating and locking on to GPS satellites faster, and make locations services more accurate. Just take your time, and follow the directions closely. And no, this won't affect your warranty or need root.

بس دا انا مجربتوش عشان مش معايا الجهاز دا

بس يا ريت لو حد معاه الجهاز يجرب الحل بتاعي اللي فوق اول لو الاشاره برضه بتتاخر يجرب بتاع الجلاكسي-س

kemks غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 3 من الاعضاء يشكرون kemks على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
مشاهدة/اخفاء قائمة الشكر لهذه المشاركة

اخر 5 مواضيع للعضو kemks
الموضوع الاقسام الرد الاخير للعضو الردود مشاهده اخر مشاركة
HTC Evo 3d GSM لا يقبل الرومات المطبوخه ارجو... قسم ترقيات أجهزة HTC بنظام Google Android raed340 7 3062 17-02-2013 10:02 AM
اريد برنامج ملاحة يعمل علي i5503 وبه خريطة مصر... قسم الملاحة وتحديد الموقع لاجهزة Google Android kemks 0 2063 19-12-2010 10:41 AM
اخيرا الحل لسرعة استقبال gps في android قسم الملاحة وتحديد الموقع لاجهزة Google Android online444 3 5002 08-12-2010 09:27 AM
اريد معرفه كيف سحب الروم الاصلي لجهازي جلاكسي 5... قسم ترقيات أجهزة Samsung بنظام Google Android عامراحمد 11 4668 06-12-2010 09:13 AM

اعلان

قديم 09-12-2010, 12:27 AM   #2
saud al-jamoodi
عضو جديد

مشاركات الشكر: 33
شكر 16 مرات في 14 مشاركات

السلام عليكم. شكرا أخي kemks على المجهود وما قصرت, بس للأسف أنا عملت الطريقة الثانية حق الجلاكسي S ما فيش فايدة ما زبطتش معاية, يا ريت بس لو حد من الأخوان الخبراء في المنتدي يشوفون لنا حل وهم أكيد ما يقصروا @تحياتي للجميع

saud al-jamoodi غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 11-12-2010, 12:33 PM   #3
kemks
عضو جديد

مشاركات الشكر: 12
شكر 4 مرات في 2 مشاركات

ان شاء الله حد يدلك بس انا بجد مبسوط انها اشتغلت معايا كان بيأخد دلوقتي بجرب في اماكن مفتوحة بيجيب الاشاره في اقل من ثواني بس في اماكن مقفوله بتوصل نص دقيقة

يعني مينفعش حد يحط شكر ولا حاجة

kemks غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر kemks على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 13-12-2010, 01:06 AM   #4
online444
عضو اساسي

الصورة الرمزية online444

مشاركات الشكر: 3,426
شكر 1,939 مرات في 873 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

Thanks so much

online444 غير متصل   رد مع اقتباس
رد

العبارات الاستدلاليه
android, dialer, galaxy, google, gps, samsung, samsung galaxy, test