موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتدى الملاحة وتحديد الموقع > قسم الملاحة وتحديد الموقع لاجهزة iPhone
التسجيل انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 09-08-2009, 12:07 PM   #1
عضو جديد

مشاركات الشكر: 1
شكر 106 مرات في 12 مشاركات
Question مسابقة على برنامج I GO My Way

من كام يوم كده أطلت علينا أبل في مخزنها ببرنامج I GO My Way وده برنامج ملاحي روعه روعه بكل المقاييس وسهل جدا في الاستخدام وفيه مميزات واوبشن عالي اوي وثري دايمنشن مالوش حل وخرايط تفصيليه واضحه جدا وده حتى يبان من سعر البرنامج اللي ترواح من 90 إلى 120 دولار , اللي كان بيستخدم بوكت بي سي ويندوز موبايل قبل كده عارف انه لاغنى بل ولا قيمة للبوكت بي سي بدون ذلك البرنامج الرائع
المهم في الموضوع ان البرنامج نزل بأكثر من إصدار كلهم للأسف مشتملين على خرائط اوربا وامريكا بس إنما طبعا إحنا كعرب فبما اننا ملناش لازمه في الوجود فمعبروناش بإصدار يشتمل على خرائط لمنطقتنا الشرق أوسطية ,
فحاولت اتذاكى عليهم وجبت البرنامج وحملته من الموقع ده http://appulo.us/appdb
وكان مشتمل على خريطة إنجلترا فقط علشان بس المساحه بتاعة التحميل لأن المشتمل على خرائط اوربا كلها بتصل مساحته لأكتر من 1.5 جيجا وبالفعل سطبته على الاي فون وشغال تمام وفعلا برنامج تحفه
فكرة التذاكي هنا بأى اني دخلت على مكونات البرنامج بعد تسطيبه ولقيته بيشتمل على نفس مكونات النسخه بتاعة البوكت بي سي فأخدت خريطة مصر وملف التوجيه الصوتي العربي وكذلك تعريب واجهة البرنامج من نسخة البوكت بي سي اللي عندي ووضعتهم جميعا بالبرنامج الموجود بالاي فون
الغريب بأى إني لما دخلت على البرنامج لقيته انه فعلا اتعربت واجهته وكمان صوت التوجيه بأى عربي حسب اختياري يعني ولقيت ان اسم خريطة مصر ظهر بجانب خريطة انجلترا لكن البرنامج لم يتيح لي امكانية اختيار مصر كخريطة لفتحها وتصفحها , يُظهرها كإسم فقط , طيب اشمعنى الصوت والواجهه العربيه اشتغلوا تمام والخريطة لأ برغم انها بنفس امتداد خريطة انجلترا
حاليا احاول تفسير ذلك اللغز وتشغيل خريطة مصر على ذلك البرنامج الرائع وادعو باقي الاعضاء للتسابق معي ومع انفسهم لتشغيل خريطة مصر على ذلك البرنامج , وطبعا الدعوه تشمل السادة المشرفين والاداره أيضا ولو اني احب اطمن الاداره اننا مش هنكلفهم هما بالجايزه خلي الجايزه عندي انا بس مش هعلنها دلوقتي هيتم اعلانها مع اعلان الفائز ان شاء الله
وعلشان محدش ييجي يقولي طب كنت غيرت التصاريح ولا خليت اول حرف في الخريطه كابتل ولا جبت خريطة حديثه ولا ولا ولا ................... كل اللي هتقولوه عملته الحمد لله انا املك خبره لابأس بها في الاي فون والتعامل معه
واخيرا اسيبكم بأى علشان تلحقوا تستعدوا للمسابقه والجايزة الكبرى

elkot غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 3 من الاعضاء يشكرون elkot على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
مشاهدة/اخفاء قائمة الشكر لهذه المشاركة

اخر 5 مواضيع للعضو elkot
الموضوع الاقسام الرد الاخير للعضو الردود مشاهده اخر مشاركة
انقل كل اللي في آيفونك للكمبيوتر بضغطة واحده مع... منتدى الايفون iPhone و الايبود iPod والايباد iPad للبرامج d3ast 13 2627 27-08-2009 02:09 PM
والان مع برنامج iHear Dialer منتدى الايفون iPhone و الايبود iPod والايباد iPad للبرامج السيافي 3 1686 26-08-2009 11:27 AM
أول برنامج لتسجيل المكالمات للآي فون منتدى أجهزة الايفون iPhone العام advjk 11 3057 25-08-2009 11:16 AM
مسابقة على برنامج I GO My Way قسم الملاحة وتحديد الموقع لاجهزة iPhone elkot 17 7009 09-08-2009 12:07 PM
بخصوص برنامج compassf منتدى أجهزة الايفون iPhone العام progress33 1 1284 04-07-2009 11:41 AM

اعلان

قديم 09-08-2009, 12:23 PM   #2
Tameem65
عضو فعال

مشاركات الشكر: 148
شكر 665 مرات في 277 مشاركات

السلام عليكم

شكل المشكلة انه لا يوجد رخصة لخريطة مصر حسب ما قريت في منتديات اجنبية

Tameem65 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 09-08-2009, 12:38 PM   #3
elkot
عضو جديد

اخي الكريم بقولك الخريطة اللي ركبتها ع البرنامج مرخصة وشغاله على نفس البرنامج زي الفل بس اصدار البوكت بي سي وجيبت خريطه تانيه مرفوعه هنا في نفس المنتدى في قسم برامج الملاحه للويندوز موبايل واللي رافعها شاريها ومرخصها يعني كله تمام , ولا هو لازم تكون مرخصه للآي فون بالذات

قديم 09-08-2009, 12:55 PM   #4
Tameem65
عضو فعال

جربت تأخذ نسخة من ملف اسمه GENERIC_iGO8_WorldWide@801Product.lic من البوكيت بي سي و تلصقه في الايفون؟

مسار الملف في البوكيت بي سي iGO8\license

قديم 09-08-2009, 12:59 PM   #5
Tameem65
عضو فعال

جربت تأخذ نسخة من ملف اسمه GENERIC_iGO8_WorldWide@801Product.lic من البوكيت بي سي و تلصقه في الايفون؟

مسار الملف في البوكيت بي سي iGO8\license

قديم 09-08-2009, 01:43 PM   #6
mynokia7650
عضو نشط

مشاركات الشكر: 69
شكر 439 مرات في 72 مشاركات

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tameem65 مشاهدة المشاركة

مسار الملف في البوكيت بي سي iGO8license
أنا عندي خرايط الشرق الأوسط آخر اصدار للبرنامج مع الليسن اللي ذكرته...

لكن مانفع!! أعتقد انه لايسين الأيفون يختلف عن PPC

لكن الحل قريب ان شاء الله... في أحد المنتديات الأجنبيه تم فك شفرت لايسن الخرائط للأيفون بحيث تشتغل أي خريطه مأخوذه من PPC

وهاي الصوره تدل على هالشي....

مسابقة على برنامج I GO My Way

الله يحفظكم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elkot مشاهدة المشاركة
اخي الكريم بقولك الخريطة اللي ركبتها ع البرنامج مرخصة وشغاله على نفس البرنامج زي الفل بس اصدار البوكت بي سي وجيبت خريطه تانيه مرفوعه هنا في نفس المنتدى في قسم برامج الملاحه للويندوز موبايل واللي رافعها شاريها ومرخصها يعني كله تمام , ولا هو لازم تكون مرخصه للآي فون بالذات
أخوي ممكن ترفع اللغه العربيه للواجه والاصوات؟؟

مشكوووور مقدما
mynokia7650 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 09-08-2009, 02:28 PM   #7
elkot
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mynokia7650 مشاهدة المشاركة
أنا عندي خرايط الشرق الأوسط آخر اصدار للبرنامج مع الليسن اللي ذكرته...

لكن مانفع!! أعتقد انه لايسين الأيفون يختلف عن PPC

لكن الحل قريب ان شاء الله... في أحد المنتديات الأجنبيه تم فك شفرت لايسن الخرائط للأيفون بحيث تشتغل أي خريطه مأخوذه من PPC

وهاي الصوره تدل على هالشي....

الله يحفظكم

أخوي ممكن ترفع اللغه العربيه للواجه والاصوات؟؟

مشكوووور مقدما
أولا اخي الكريم انت تدخل على برامج الملاحة للويندوز موبايل في المنتدى هنا هتلاقي برنامج I GO 8.3 بتاع البوكت بي سي ومعاه خريطة مصر بعد التحميل وفك الضغط هتفتح هتلاقي فيها كل الملفات اللي انت عايزها من تعريب واجهه وأصوات عربية
بس انت بأى ياريت ترفعلنا خريطة مصر لو عندك زي الخرايط اللي انت عارضها دي بتاعة السعودية وروسيا واللي ما تتسمى التانية , اجرب اضافتها عندي لأن الخريطة عندي مبتظهرش بنفس الشكل اللي عندك ده
قديم 10-08-2009, 12:44 AM   #8
البراك
عضو فعال

مشاركات الشكر: 1,039
شكر 476 مرات في 165 مشاركات

الله يعطيك العافية على مبادرتك الطيبة ، وفعلاً انا جربت نفس الخطوات اللي انت طبقتها لكن على خريطة السعودية وكان البرنامج يتعرف على الخريطة لكن بدون الاستفادة منها ، ما يفصلنا عن الاستماع بافضل برنامج ملاحة هي خطوة واحدة فقط اتمنى ان نجد حل لها باسرع وقت ...

البراك غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 10-08-2009, 01:28 AM   #9
mynokia7650
عضو نشط

مشاركات الشكر: 69
شكر 439 مرات في 72 مشاركات

تفضل انا يبتهم من هالروابط... الشرق الوسط مع مصر...

http://rapidshare.com/files/240095871/832me.z01.html

http://rapidshare.com/files/240109555/832me.z02.html

http://rapidshare.com/files/240126415/832me.zip.html

بعد التنزيل فك الضغط عن 832me.zip

الباسوورد: gorilla

مع السلامه

mynokia7650 غير متصل   رد مع اقتباس
عدد 3 من الاعضاء يشكرون mynokia7650 على مشاركته الطيبة ويطلبون المزيد من هذه المشاركات الرائعة ويدعون له بالتوفيق
مشاهدة/اخفاء قائمة الشكر لهذه المشاركة
قديم 10-08-2009, 10:20 AM   #10
elkot
عضو جديد

ايه ياجماعه صمت الحملان اللي انتو فيه ده محدش عايز يكسب الجايزه معانا ولا ايه مفيش غير الناس اللي شاركت معانا دي بس وبعد الشكر ليهم طبعا عايزين تفاعل وشغل اعلى من كده فين مشرفينا ومبرمجينا اللي عملو البدع في الاي فون وعدلوا من سماته الاساسية وغيروا في خصائصه وفين الناس اللي عمالين ينقلولنا حاجات من مواقع اجنبية , ياجماعة البرنامج ده تحفه بكل المقاييس واللي يعرفه منكم عارف معنى كلامي واللي ميعرفوش هيعرف لما يستخدمه قيمة كلامي ده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mynokia7650 مشاهدة المشاركة
تفضل انا يبتهم من هالروابط... الشرق الوسط مع مصر...

http://rapidshare.com/files/240095871/832me.z01.html

http://rapidshare.com/files/240109555/832me.z02.html

http://rapidshare.com/files/240126415/832me.zip.html

بعد التنزيل فك الضغط عن 832me.zip

الباسوورد: gorilla

مع السلامه
الشكر كل الشكر ليك ياغالي على الخرائط , والشكر ايضا لكل من اهتم بالموضوع وقام بالرد ولو اني مش شايف تفاعل من ناس كتير زي ما كنت متوقع
قديم 10-08-2009, 11:20 AM   #11
sa_md
عضو جديد

شكر 4 مرات في 3 مشاركات

انا شاء الله تتوفق في عملك ويشتغل البرنامج التحفه

sa_md غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 10-08-2009, 09:30 PM   #12
elkot
عضو جديد

على فكره ياجماعة انا دخلت على موقع igo my way وطلبت اني اشتري خريطة مصر بترخيص العمل على الاي فون بس هما ردو عليا انهم لسه معملوش خرايط لمنطقتنا تتماشى مع ذلك البرنامج وانها هتكون متوفره عما قريب ان شاء الله
يعني كده مفيش امامنا غير حاجتين اولهم اننا بأى يانقدر نعمل أي تعديل على الخرايط بتاعة البوكت بي سي يا أما بأى التانيه اننا نستنى خارطة الطريق للشرق الأوسط الجديد اللي هترسمهولنا ماما أمريكا وطنط بنت اختها اسرائيل
واعدوا بكل عافية واللهم ديمها علينا نعمة دايما يارب احنا العرب ونفضل نايمين علطول كده في الطراوه .

قديم 11-08-2009, 07:48 PM   #13
maher2100
عضو جديد

مشاركات الشكر: 0
شكر 2 مرات في 2 مشاركات

موضوع رائع،
جزاكم الله خيرا

عندي سؤالين لو سمحتم:
هل ممكن استخدام البرنامج على IPhone 2G؟ ولو لاستعراض الخرائط فقط؟
كيف يتم تنزيله؟
هل ممكن خريطة كندا وامريكا للايفون.
وشكرا مقدمازز

السلام عليكم
صادفت هذا المنتج خلال بحثي هو عبارة عن GPS Adapter for Iphone 2G
هل احدكم لديه فكرة عنه
وشكرا

http://www.orangegadgets.com/products.html

maher2100 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 12-08-2009, 04:27 PM   #14
elkot
عضو جديد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maher2100 مشاهدة المشاركة
موضوع رائع،
جزاكم الله خيرا

عندي سؤالين لو سمحتم:
هل ممكن استخدام البرنامج على IPhone 2G؟ ولو لاستعراض الخرائط فقط؟
كيف يتم تنزيله؟
هل ممكن خريطة كندا وامريكا للايفون.
وشكرا مقدمازز

السلام عليكم
صادفت هذا المنتج خلال بحثي هو عبارة عن GPS Adapter for Iphone 2G
هل احدكم لديه فكرة عنه
وشكرا

http://www.orangegadgets.com/products.html
يانجم الاي فون 2G مفيهوش GPS وبعدين لو انت عايز تستعرض خرايط بس يبأى ممكن تحمل برنامج خرايط اطلس ومش محتاج IGO
قديم 13-08-2009, 07:18 AM   #15
maher2100
عضو جديد

مشاركات الشكر: 0
شكر 2 مرات في 2 مشاركات

شكرا اخ elkot
يا قمر 3G
يبدو انك لم تقرأ مافي الرابط جيدا لثستوعب الموضوع...

maher2100 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 15-08-2009, 09:49 AM   #16
elkot
عضو جديد

ايه يا جماعة لسه محدش عارف يوصل لأي تعديل ع الخرايط ولا ايه شكلنا هنستنى كتير خاصة بعد الايميل ده ما جالي من شركة IGO

Dear mohamed elkot,

Thank you for your inquiry. A new support ticket has been created and a representative will get back to you shortly.

In the meantime, please visit our FAQ section where we have covered a large number of topics already.

Please note that our Support Team is answering to emails in CET (UTC-1) working hours. Please also note that we provide support in English and Hungarian only at the present. Language support will be extended in the future. Until then, we thank you for your understanding.

Stay up-to-date and learn more about iGO My way™ 2009 for iPhone and find news, screenshots, images and demo videos here:

twitter.com/nngglobal
flickr.com/photos/nngglobal
ce4arab.com/NNGglobal

You can now also download our exclusive iGO My way™ 2009 desktop wallpapers for free by

قديم 27-08-2009, 11:53 PM   #17
mhg2000
خبير الاجهزة الكفية

الصورة الرمزية mhg2000

مشاركات الشكر: 52
شكر 3,861 مرات في 292 مشاركات

الاوسمة التي حصل عليها

http://www.ce4arab.com/vb7/showthread.php?t=170905

mhg2000 غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 29-08-2009, 01:38 PM   #18
elkot
عضو جديد

Smile معلش ياجماعة بأى مضطر اكسب المسابقة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elkot مشاهدة المشاركة
من كام يوم كده أطلت علينا أبل في مخزنها ببرنامج I GO My Way وده برنامج ملاحي روعه روعه بكل المقاييس وسهل جدا في الاستخدام وفيه مميزات واوبشن عالي اوي وثري دايمنشن مالوش حل وخرايط تفصيليه واضحه جدا وده حتى يبان من سعر البرنامج اللي ترواح من 90 إلى 120 دولار , اللي كان بيستخدم بوكت بي سي ويندوز موبايل قبل كده عارف انه لاغنى بل ولا قيمة للبوكت بي سي بدون ذلك البرنامج الرائع
المهم في الموضوع ان البرنامج نزل بأكثر من إصدار كلهم للأسف مشتملين على خرائط اوربا وامريكا بس إنما طبعا إحنا كعرب فبما اننا ملناش لازمه في الوجود فمعبروناش بإصدار يشتمل على خرائط لمنطقتنا الشرق أوسطية ,
فحاولت اتذاكى عليهم وجبت البرنامج وحملته من الموقع ده http://appulo.us/appdb
وكان مشتمل على خريطة إنجلترا فقط علشان بس المساحه بتاعة التحميل لأن المشتمل على خرائط اوربا كلها بتصل مساحته لأكتر من 1.5 جيجا وبالفعل سطبته على الاي فون وشغال تمام وفعلا برنامج تحفه
فكرة التذاكي هنا بأى اني دخلت على مكونات البرنامج بعد تسطيبه ولقيته بيشتمل على نفس مكونات النسخه بتاعة البوكت بي سي فأخدت خريطة مصر وملف التوجيه الصوتي العربي وكذلك تعريب واجهة البرنامج من نسخة البوكت بي سي اللي عندي ووضعتهم جميعا بالبرنامج الموجود بالاي فون
الغريب بأى إني لما دخلت على البرنامج لقيته انه فعلا اتعربت واجهته وكمان صوت التوجيه بأى عربي حسب اختياري يعني ولقيت ان اسم خريطة مصر ظهر بجانب خريطة انجلترا لكن البرنامج لم يتيح لي امكانية اختيار مصر كخريطة لفتحها وتصفحها , يُظهرها كإسم فقط , طيب اشمعنى الصوت والواجهه العربيه اشتغلوا تمام والخريطة لأ برغم انها بنفس امتداد خريطة انجلترا
حاليا احاول تفسير ذلك اللغز وتشغيل خريطة مصر على ذلك البرنامج الرائع وادعو باقي الاعضاء للتسابق معي ومع انفسهم لتشغيل خريطة مصر على ذلك البرنامج , وطبعا الدعوه تشمل السادة المشرفين والاداره أيضا ولو اني احب اطمن الاداره اننا مش هنكلفهم هما بالجايزه خلي الجايزه عندي انا بس مش هعلنها دلوقتي هيتم اعلانها مع اعلان الفائز ان شاء الله
وعلشان محدش ييجي يقولي طب كنت غيرت التصاريح ولا خليت اول حرف في الخريطه كابتل ولا جبت خريطة حديثه ولا ولا ولا ................... كل اللي هتقولوه عملته الحمد لله انا املك خبره لابأس بها في الاي فون والتعامل معه
واخيرا اسيبكم بأى علشان تلحقوا تستعدوا للمسابقه والجايزة الكبرى
معلش ياجماعة مضطر اكسب المسابقة انا بأى
ادي البرنامج بخرايط مصر والخليج
http://rapidshare.com/files/27214868...ay_GCC_EGY.ipa

مش كده وبس
خد عندك المفاجأة دي كمان
ده تعريب الصوت علشان يبأى التوجيه معاك بالعربي
http://www.mediafire.com/?zyvmutccgg8

كل اللي عليك انك تضيف الملفات دي على المسار التالي
var/mobile/applications/xxxxxxxxxxxxxxxxxxx/igo_myway.app/cont.ent/voice
حروف الاكس هنا هي عباره عن ارقام بتختلف من جهاز لآخر طبعا انت هتجرب لحد ماتوصل للبرنامج وعامة والاسهل ليك لو بتستخدم برنامج وينسكيب تقدر تجيب البرنامج بتاريخ تحميله يعني هتلاقي البرامج كلها على اليسار عباره عن ارقام وحروف وتاريخها مكتوب امامها على اليمين وده افضل ليك في البحث
وعيش واستمتع بأفضل برنامج جي بي اس نزل لحد الان
رد

العبارات الاستدلاليه
خرائط, ويندوز