موقع الكمبيوتر الكفي
موقع الكمبيوتر الكفي

العودة   الكمبيوتر الكفي > منتديات ايفون iPhone و الايباد iPad و الايبود iPod > منتدى الترقيات لأجهزة iPhone / iPod / iPad
التسجيل انظمة المنتدى التقييم التجاري التعليمات قاعة المؤتمرات محرك البحث

للتذكير فقط ....

رسالة وداع للجميع واعلان اغلاق الموقع
رد

قديم 28-11-2008, 11:08 AM   #1
عضو متفاعل

الصورة الرمزية khaled vodafone

مشاركات الشكر: 1,008
شكر 478 مرات في 195 مشاركات
مشكله كبيره في الفريموير 2.2

السلام عليكم اخوتي في الله و كل عام و انتم بخير ...
ليله امس افتكرت ان الاي فون عمره ما هيشتغل تاني و جالي حاله من الاحباط الرهيب و السبب
انا سويت ترقيه للفريموير الجديد 2.2 و تمت الترقيه في اقل من 10 دقائق و كان جامد جدا
لغايه لما ضغط بالخطا علي السيديا و كان الموبيل موش موصل بي الواي فاي ... و حدث ما حدث
فضل السيديا في التحميل و الوهمي اكثر من 10 دقائق و بعد كده الموبيل قفل
حاولت فتحه تاني فضل معلق علي التفاحه و يظهر برده علامه التحميل , السؤال هو : هل الفريموير الجديد ضعيف لهذه الدرجه و غير ثابت بالمره و لا ديه مشكله خاصه ؟؟؟؟؟؟؟
المهم سويت ترقيه للموبيل للفريموير 2.2 و لكن ... لا يكتمل باي طريقه من الطرق ... ياتي عند الخطوه اللي بيعمل فيها DFU و يقف و لا يتحرك بعدها .. فهل هناك حل لهذا ؟
دلوقتي انا رجعت تاني للفريموير 2.1 و لا اعرف ماذا اسوي حاولت عمل ترقيه لي 2.2 كذا مره
ولكن يقف عند نفس المرحله ... سويت DUF يدوي لم تفلح .. يظهر علي الشاشه ان الموبيل موصل بي الاي تونز و يقف علي هذا ...
ارجو الافاده و جزاكم الله خيرا ... فانا الان نفسي اروح لي 2.2 بس خايف و في نفس الوقت موش عارف .

علما باني استخدم الاي فون القديم 2G

khaled vodafone غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر khaled vodafone على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة

اخر 5 مواضيع للعضو khaled vodafone
الموضوع الاقسام الرد الاخير للعضو الردود مشاهده اخر مشاركة
اسالكم بالله - المساعده . قسم ترقيات الأجهزة الأخرى بنظام Google Android khaled vodafone 5 1659 11-07-2010 04:05 PM
وداعا يا ايفون - و الله غصب عني - منتدى أجهزة الايفون iPhone العام hanan19 36 8457 05-07-2010 04:33 PM
جيليبريك 301.3 جاهز للتحميل للماك المواضيع ذات العناوين الغامضة والغير معبرة عن محتوى الموضوع almstshar 1 1629 03-05-2010 01:16 PM
لعمل نغمه للاي فون عن طريق الماك منتدى أجهزة الايفون iPhone العام khaled vodafone 5 2764 17-04-2010 03:28 AM
مستوي اداء الايفون بعد الجيلبريك تغير للاسواء... منتدى أجهزة الايفون iPhone العام flyer13 25 4492 17-11-2009 01:04 AM

اعلان

قديم 28-11-2008, 12:54 PM   #2
azzo
عضو مشارك

الصورة الرمزية azzo

مشاركات الشكر: 55
شكر 33 مرات في 23 مشاركات

حاول اخي انك تنزل نسخه من الفيرم وير 2.2
غير الي سبق ونزلتها
احتمال تكون مش مضبوطه

نزلها من موضوع المهندس حسن
واتبع الخطوات

ولو كنت بتعمل التحديث والشريحه في الاي فون يفضل استخراجها قبل

azzo غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر azzo على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 28-11-2008, 01:09 PM   #3
khaled vodafone
عضو متفاعل

شكرا اخي azzo انا فعلا منزل التحديث من مشاركه المهندس حسن
و لو طلعت اشريح اثناء التحديث بيديني رساله خطا اني اتاكد من الشريحه انها داخل الموبيل

قديم 28-11-2008, 01:16 PM   #4
aljwal
عضو جديد

مشاركات الشكر: 14
شكر 7 مرات في 5 مشاركات

اخي khaled vodafone ارجور منك المساعدة
نفس الطريقة حدثت معي ولكن احاول استرجع الفيرجن القديم 2.1 ولا اقدر ..يطلع لي نفس المشكلة يعلق على وضعية DFU ..ارجوا منك المساعدة في طريقة اعادته الى 2.1 وشكرا

aljwal غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 28-11-2008, 01:24 PM   #5
khaled vodafone
عضو متفاعل

اخي aljwal قلبي معاك و الله
المهم اعمل نفس خطوات الترقيه غلي 2.1 و حاول تستخدم QuickPwn الخاص بي الفريموير 2.1 و حاول تاني و قولي ايه اللي حصل

يا جماعه فين رايكم او الحل ... انا عاوز اعرف ديه فعلا مشكله في الفريموير و لا مشكله خاصه ...
خاصه اني شايف كذا واحد حصلت معاه المشكله ديه ... لان لو الفريموير الجديد في المشكله ديه ... يبقي ملوش لازمه الترقيه طبعا لان ممكن غلطه بسيطه تضيع الدنيا كلها ...
فين المهندس حسن عاوزين رايك في الموضوع ده

قديم 28-11-2008, 02:25 PM   #6
aljwal
عضو جديد

مشاركات الشكر: 14
شكر 7 مرات في 5 مشاركات

اشكرك على الرد السريع وعملت كل شئ استخدمت الاي تونز الاصدار السابق مع الفريجن 2.1 وبعد كذا QuickPwn بنفس الاصدار ولا شئ صار ...شكلها مافي الا ارجعه للمحل وياخذ مني 250 ريال للصيانة والله يعوضنا بخير

aljwal غير متصل   رد مع اقتباس
قديم 28-11-2008, 02:41 PM   #7
khaled vodafone
عضو متفاعل

انا موش عارف اقولك ايه ... طيب اصبر شويه ممكن يفيدنا احد من اهل الخبره

قديم 28-11-2008, 02:49 PM   #8
adel alg
عضو نشط

الصورة الرمزية adel alg

مشاركات الشكر: 185
شكر 481 مرات في 131 مشاركات

السلام عليكم
اخى خالد فعلا السوفت الجديد غير مستقر وضعيف بلمقارنة مع السوفت الى قبله انا للان نزلته ثلاث مرات وفي كل مرة يتوقف ولا يستجيب اطلاقا سكتة قلبية بمى تحمل الكلمة من معنى يلاه ننتضر السوفت الجديد عسى

adel alg غير متصل   رد مع اقتباس
العضو التالي يشكر adel alg على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
قديم 28-11-2008, 02:58 PM   #9
khaled vodafone
عضو متفاعل

بجد يا جماعه انا متحسر علي السوفت الوير الجديد ... بنزل ليه اللغه العربيه و بندور علي البرامج و جيمز و حمايه و موش حمايه و في الاخر السوفت وير نفسه اضعف سوفت وير شوفته في حياتي ... يا جماعه ده بيوقع من ضغطه واحده في مكان غلط ... بجد حرام انا ديه المره الخامسه او السادسه بحاول ... و مفيش فايده
يا جماعه ياريت الافاده بجد اواحد اتخنق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aljwal مشاهدة المشاركة
اشكرك على الرد السريع وعملت كل شئ استخدمت الاي تونز الاصدار السابق مع الفريجن 2.1 وبعد كذا QuickPwn بنفس الاصدار ولا شئ صار ...شكلها مافي الا ارجعه للمحل وياخذ مني 250 ريال للصيانة والله يعوضنا بخير
اخي انا نزلت السوفت وير الجديد من تاني قولت يمكنالقديم باظ من الركنه و حاولت انزله تاني لكن نفس المشكله بالظبط و فب نفس المكان ... بس موش هوا ده اللي عاوز اقلهولك ..انا نزلت الفريموير 2.1 للمره السابعه تقريبا و نزل معايا عادي الحمد لله ... حاول تعمله تاني و قبل ما تعمله تاكد انك بتاخد الملفات من المكان الصح ... ممكن تكون بناخد الفريموير بتاع 2.1 و الملفين الصغيرين التانين يكونوا بتوع الفيرموير 2.2 و حاول تاني و يكون الاب توب واصل بي الانترنت
و يارب يلقط معاك و انا مستني الاخبار منك ...

شكرا لكم اخوتي المشاركه و الراي و خاصه اشكر اخي حسن علي المشاركه
انا خلاص مسحت الفريموير 2.2 من الجهاز كله ... و دمتم سالمين و كل عام و انتم بخير

يا جماعه احب اخبركم اني كنت من شويه مع احد خبراء الاي فون في ابوظبي و كنت بتكلم معاه علي الفيريموير الجديد و قالي انا انصحك بلاش تحدث ليه دلوقتي نهائيا ... انا عن نفسي سويت التحديث لاكثر من 20 جهاز رجعلي منهم تقريبا 14 جهاز بيشتكوا ان الفريموير سقط من غير اي سبب و اضطريت ارجع ليهم فلوسهم و كمان اعملهم الفريموير 2.1 اللي كانوا عليه الاول كل ده في اقل من 3 ايام ...
انا حبيت اخبركم بهذا الكلام
العضو التالي يشكر khaled vodafone على مشاركته الطيبة ويطلب المزيد من هذه المشاركات الرائعة
رد

العبارات الاستدلاليه
الترقيه, الواي فاي